
Program zajęć z kodowania i robotyki
Realizowany w ramach projektu:
„Świat małych odkrywców w gminie Zduny”
Adres realizacji projektu:
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Bąkowie Górnym
Bąków Górny 123, 99-440 Zduny
Prowadząca zajęcia: Kamila Oleczek
Wiek dzieci: 3-6 lat
Grupa: 3 grupy po 8 osób
Czas zajęć: 1h w tygodniu, do zrealizowania łącznie 20 h na grupę (łącznie 60h)
Ogólne założenia programu zajęć kreatywnych
Cel ogólny:
- rozwijanie zainteresowań kodowaniem i robotyką,
- nauka podstaw kodowania oraz rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
Cele szczegółowe:
- odkrywanie własnych możliwości twórczych,
- nabywanie umiejętności zgodnej pracy w zespole,
- rozwijanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości,
- kształtowanie wyobraźni przestrzennej, percepcji wzrokowej, pamięci słuchowej,
- odczytywanie, rozumienie symboli i znaków,
- odczytywanie zakodowanych informacji,
- pobudzanie wyobraźni,
- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie samodzielności i wytrwałości
Metody pracy:
- metody słowne (instrukcja słowna, dźwięki),
- metody praktyczne (oparte na działaniu),
- metody aktywizujące (angażujące dziecko w działaniu)
Projekt nr FELD.08.06-IZ.00-0109/23
Współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027
Beneficjent: Gmina Zduny
Świat małych odkrywców w Gminie Zduny
Projekt nr FELD.08.06-IZ.00-0109/23
Współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027
Beneficjent: Gmina Zduny
Miejsce realizacji:
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Bąkowie Górnym
Adres: Bąków Górny 123, 99-440 Zduny
Prowadząca zajęcia:
Katarzyna Szczepańska-Wolska
Grupa docelowa:
- Dzieci w wieku 6 lat (1 grupa: 4 dziewczynki i 4 chłopców)
- Czas zajęć: 1h/2h tygodniowo, łącznie do zrealizowania 40 godzin
Główne działy tematyczne:
- Logiczne myślenie
- Plastyka
- Technika
- Muzyka
- Rozwijanie zainteresowań
Cel główny projektu:
Rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i kreatywności dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych poprzez różnorodną aktywność.
Cele szczegółowe:
- Wspieranie rozwoju logicznego myślenia i koncentracji uwagi
- Kształtowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności (plastycznych, technicznych, muzycznych)
- Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata
- Rozwijanie motywacji do działania i odkrywanie własnych możliwości twórczych
- Kształtowanie pożądanych cech społecznych
- Pobudzanie ekspresji i wrażliwości plastycznej
- Poznawanie różnych technik plastycznych i materiałów
- Wzmacnianie wiary we własne zdolności
- Usprawnianie motoryki małej i dużej
- Kształtowanie słuchu i umiejętności słuchania muzyki
Podstawowe informacje o programie:
- Adres realizacji: Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Bąkowie Górnym, Bąków Górny 123, 99-440 Zduny
- Liczba uczestników: 8 osób
- Wiek dzieci: 5 lat
- Czas trwania: 1 godzina tygodniowo, łącznie 40 godzin
Ogólne założenia programu:
- Rozwijanie twórczej aktywności, uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci
- Wspieranie możliwości twórczych poprzez różnorodne działania
Cele szczegółowe:
- Odkrywanie własnych możliwości twórczych
- Rozwijanie motywacji do działania
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi materiałami i technikami plastycznymi
- Rozwijanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości
- Rozwijanie logicznego myślenia
- Usprawnianie zdolności manipulacyjnych i konstrukcyjnych
- Kształtowanie wrażliwości estetycznej
- Rozwijanie samodzielności i wytrwałości
Metody pracy:
- Metody słowne (instrukcja słowna, dźwięki)
- Metody praktyczne (oparte na działaniu)
- Metody aktywizujące (angażujące dziecko w działaniu)
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027. Beneficjentem jest Gmina Zduny.
Podstawowe informacje o programie
- Adres realizacji: Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Bąkowie Górnym, Bąków Górny 123, 99-440 Zduny
- Prowadząca zajęcia: Aleksandra Chatlińska
- Przedział wiekowy: 3–6 lat
- Grupy: 3 grupy po 4 osoby (łącznie 6 dziewczynek i 6 chłopców)
- Czas zajęć: 1 godzina tygodniowo, łącznie 20 godzin na grupę (60 godzin dla wszystkich grup)
Ogólne założenia programu
- Zajęcia realizowane są w trzech grupach wiekowych: 3–4 latki, 5 latki, 6 latki.
- Program realizowany jest w każdej grupie przedszkolnej w ramach godzinnych zajęć raz w tygodniu.
- Tematyka zajęć dostosowana jest do indywidualnych potrzeb uczestników projektu i wynika z ich trudności.
Cele ogólne
- Kształcenie, rozwijanie i doskonalenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem.
- Stymulacja rozwoju językowego dzieci z uwzględnieniem wszystkich aspektów mowy (wymowa, słownictwo, gramatyka, stylistyka).
Cele szczegółowe
- Nauka prawidłowego oddychania.
- Usprawnienie narządów artykulacyjnych.
- Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej.
- Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
- Doskonalenie wymowy już ukształtowanej.
- Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
- Wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą i sztuką oraz twórczej aktywności słownej.
Metody pracy
- Metody słowne (rozmowa, opowiadanie, instrukcja słowna, dźwięki).
- Metody aktywizujące (angażujące dziecko w działaniu).
- Metoda oglądowa (ilustracje, historyjki obrazkowe, programy komputerowe).
- Ćwiczenia utrwalające.
- Ćwiczenia relaksacyjne.
- Logorytmika.
- Elementy Metody Krakowskiej (symultaniczno-sekwencyjna).
- Metoda Dobrego Startu.
- Metoda W. Sherborne.
- Techniki relaksacyjne.
- Elementy metody werbo-tonalnej.
- Elementy Terapii Ręki.
Cele ogólne programu:
- Włączenie działań proekologicznych do planu pracy przedszkola.
- Kształtowanie wyobrażeń i pojęć przyrodniczych poprzez obserwacje i doświadczenia.
- Dostrzeganie zmian w środowisku i zależności między stanem środowiska a działalnością człowieka.
- Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego.
- Umożliwienie podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i codziennym życiu.
- Przekazywanie pozytywnych wartości ekologicznych.
- Pogłębianie zainteresowań, pobudzanie inicjatywy i samodzielności.
- Projektowanie i przeprowadzanie badań i doświadczeń.
- Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
Metody pracy:
- Obserwacja, pokaz, prezentacje multimedialne.
- Dyskusje, opowiadania, praca z literaturą i czasopismami, gry dydaktyczne, spotkania.
- Spacery, wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia, eksperymenty, hodowla, praca na rzecz środowiska.
Cele szczegółowe:
- Zaspokajanie potrzeby kontaktu z przyrodą w warunkach naturalnych.
- Pogłębianie wiedzy o porach roku i umiejętności obserwacji przyrody.
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej i twórczej ekspresji.
- Poznawanie pospolitych gatunków roślin i drzew w okolicy przedszkola.
- Uświadamianie zalet spożywania warzyw, owoców, ziół i przypraw.
- Poznawanie procesu hodowli roślin, rozpoznawanie i nazywanie ptaków.
- Zapoznanie z ekosystemem leśnym i wybranymi zjawiskami przyrodniczymi.
- Wprowadzenie pojęcia zdrowej żywności i roli wody w przyrodzie oraz gospodarce człowieka.
- Poznanie źródeł i rodzajów zanieczyszczeń wody oraz sposobów jej ochrony.
- Kształtowanie umiejętności korzystania z dóbr przyrody bez jej niszczenia.
- Poznanie podstawowych pojęć ekologicznych i zasad zachowania się na terenach przyrodniczych.
- Dostrzeganie negatywnych zmian w środowisku spowodowanych działalnością człowieka.
- Kształtowanie proekologicznego stylu życia i rozumienie wpływu codziennych czynności na środowisko.
- Poznanie źródeł zanieczyszczenia powietrza, zasad segregacji śmieci, recyklingu i utylizacji.
- Zapoznanie z pojęciem katastrofy ekologicznej i jej przyczynami.
- Uświadamianie największych zagrożeń dla Ziemi wynikających z działalności człowieka.
- Podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska.
- Zapoznanie z globusem, mapą, planem, przewodnikiem turystycznym.
Cele programu
Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności rozumienia emocji u innych
- Doskonalenie komunikacji z innymi
- Rozwijanie umiejętności przyjmowania krytyki
- Doskonalenie relacji rówieśniczych
Cele szczegółowe:
- Rozpoznawanie i wyrażanie własnych emocji w różnych sytuacjach
- Rozumienie różnic między emocjami (np. złość, radość, lęk, smutek)
- Sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami
- Budowanie pewności siebie i pozytywnego obrazu własnej osoby
- Ćwiczenia asertywności
- Rozwijanie umiejętności słuchania aktywnego i empatycznego
- Refleksja nad własnymi reakcjami emocjonalnymi
- Wyciszanie negatywnych emocji (relaksacja)
Warsztaty ceramiczne:
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
- Wyrażanie uczuć w sposób niewerbalny
- Umacnianie wiary we własne siły
Metody pracy:
- Słowne: rozmowa kierowana, opowiadanie, instrukcja słowna
- Aktywizujące: pokaz, ćwiczenia, zabawa
- Oglądowe: ilustracje, historyjki obrazkowe, programy komputerowe, filmy animowane
- Praktyczne działania
- Ćwiczenia relaksacyjne

